Donderdag 8 januari - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Alfred en Petra Bakker - WaarBenJij.nu Donderdag 8 januari - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Alfred en Petra Bakker - WaarBenJij.nu

Donderdag 8 januari

Blijf op de hoogte en volg Alfred en Petra

08 Januari 2015 | Portugal, Vila do Conde

En zonder echt te zeuren, hoe zag het er bij het opstaan uit? Precies, potdichte mist. Dat zijn wij Zeeuwen niet gewend. De wind erdoor en dan is er weer zicht. Hier moet je dan 250 km rijden en tussen León en de Portugese grens klaarde het dan ook op. Een verschil van zeker 15 graden. Waar de ijspegels eerst nog aan de spiegel hingen, trekt Alfred nu zijn trui uit, zo warm is het.
Bij Chaves na enige aarzeling met de credit card een kaartje getrokken en op pad. Het wereldbedrag van €.0,60 wordt in rekening gebracht. Iets verder komen we poortjes tegen. “Wij worden geregistreerd” zegt Petra dus neem die maar zonder slagboom. Hoppa de snelweg op. Nog even na bladeren hoe dat toch zat met die tolwegen en wat blijkt alleen het kastje voor de Via Verde is helemaal vrij en wij met Easy Toll (op kenteken) moeten wel zo’n kaartje trekken op de wegen waar deze automaten staan. Bij het verlaten treft Petra een heer die zeer goed Spaans en Portugees spreekt en zeer matig Engels. Ze krijgt het niet voor elkaar om het betaald te krijgen. Nou, het kenteken zal wel op de foto staan dus later bij een postkantoor langs gaan en het doorgeven verteld de man van de bezinepomp en snappen ze het daar niet dan sturen ze hem wel naar Kerkwerve.
Nu gaan we richting Porto. Rond 17:00 uur rijden we de camping op in Vila do Conde, in het ASCI boek gevonden. Een hartelijke ontvangst valt ons ten deel. We kunnen het strand vanuit de receptie zien dus we geven aan dat we hier iets langer blijven dan de enkele nacht van de afgelopen dagen. Morgen dus op onderzoek, de metro naar Porto zijn we al gekruist dus we laten de fiets nog even op de fietsendrager en kijken eerst hoe de wegen hier zijn. Onderweg kennis gemaakt met op de “snelweg” fietsende Portugezen en dat is denk ik niet zo’n goed plan. Wordt vervolgd.